*

MikkoElo

Sosialidemokratia on vaihtoehto oikeistolle, ei apupuolue

Sosialidemokraatit kärsivät historiallisen vaalitappion viikko sitten pidetyissä eduskuntavaaleissa.  Entisestä suuresta puolueesta on tullut keskisuuri puolue 34 kansanedustajalla.

 

Vuonna 1995 sd-edustajia valittiin 63, nyt siis 34.  Miten tähän on tultu?

 

Ahon-Viinasen katastrofikauden (1991-1995) jälkeen sosialidemokraatit nousivat uudelleen valtaan saatuaan 28,4% äänistä ja 63 kansanedustajaa.  Puolueemme puheenjohtaja Paavo Lipposesta tuli pääministeri, ja itsekin tulin valituksi uudelleen eduskuntaan lähes 10 000 äänellä.

 

Ylileveät hallitukset häivyttivät ideologiat

 

Lipponen muodosti kuuden puolueen hallituksen, jossa olivat edustettuina lähes kaikki eduskuntapuolueet entisistä kommunisteista kokoomukseen.  Suurista puolueista vain keskusta jäi oppositioon.  Lipposen pääministerikausi kesti 8 vuotta, eli vuoteen 2003 asti.

Ylileveä hallituspohja häivytti SOS.dem.politiikasta kaiken aatteellisuuden, ja maan taloutta pantiin kuntoon kovalla kädellä lähinnä leikkaamalla pieni-ja keskituloisten etuuksia.  Vuoden 2003 vaaleissa keskusta nousi suurimmaksi puolueeksi, mutta sosialidemokraatit menivät hallitukseen nyt keskustan apupuolueeksi.

Vuoden 2007 vaaleissa sosialidemokraatit saivat 21,7% äänistä, ja silloinen puheenjohtaja Eero Heinäluoma ilmoitti jättävänsä paikkansa seuraavan vuoden puoluekokouksessa.  Puheenjohtajaksi valittiin 2.kauden kansanedustaja Jutta Urpilainen, jonka aikana puolueen alamäki vain kiihtyi.  Vielä vuoden 2011 eduskuntavaaleissa puolueemme sai 19,2% äänistä ja 42 edustajaa.  Urpilaisen jatkokauden aikana puolueen gallup-kannatus laski jo alle 15 prosentin, eikä Rinteen valinta paljon parantunut tilannetta.

 

Vain oppositiosta alkaasos.dem.puolueen nousu

 

Kaikilleon varmasti tullut tutuksi hokema, että vain hallituksesta vaikutetaan.  Sillä väittämällä ei kuitenkaan ole mitään katetta, ja itse asiassa siten väheksytään demokratiaa. Demokratiassa tarvitaan voima ja riittävä vastavoima.  SOS.dem.puolueen tehtävänä on nyt yhdessä vasemmistoliiton kanssa toimia vastavoimana.

 

Oikeiston pitää saada näyttää "kykynsä"

 

Oikeistolla on nyt 154 paikkaa eduskunnassa ja vasemmistolla 46.  Nyt on korkea aika näyttää kansalle, minkälaista yhteistyötä ja politiikkaa Suomen valtava porvarienemmistö saa aikaan.  Ministerien paikkoihin ei saa rakastua.  SOS.dem.puolueesta pitää tulla haastaja, ei apupuolue eikä altavastaaja.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (97 kommenttia)

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

SDP on hyvä esimerkki vasemmiston ongelmasta. Yhteiskunta ajaa vauhdilla 2000-luvulla, kun vasemmisto rypee menneisyydessä ja paikoillaan. Demarien ongelma on siinä, että puoluetta johtaa porukka ärtyneitä vanhoja ukkoja, jotka eivät tajua siirtyä syrjään, vaikka puolue ottaa pataan jokaikisessä vaalissa. Nuoret taas eivät uskalla haastaa noita jurakaudelta peräisin olevia ukkoja, joiden mielipiteet ovat vieläkin vanhempaa perua. Vähänkään viisaammat naiset ovat jo ongelman huomanneet ja siksi päättäneet häipyä vähin äänin. Ihmettelen, miksi Urpilainen edelleen haluaa ottaa nöyryytystä vastaan. Siinä vaiheessa kun mitta tulee Urpilaisella täyteen ja hän päättää lähteä, demarit voivat vetää itsensä vessanpöntöstä, ettei muiden tarvitse.

En millään usko, että nykynuoria kiinnostaa punalippujen veivaaminen toreilla ja kokouksissa, Internationaalin harras veisaaminen ja toveri-ilmaisun viljely toveripiireissä. Jo pelkästään se, että puolueen vaaliehdokkaista yli 90 prosenttia vastusti Nato-jäsenyyttä, kertoo idiotismin olevan vallalla puolueessa.

Kyse on muutoksesta ja sopeutumisesta siihen. Vasemmisto voi huoletta jatkaa nykymenoaan ja juhlia vuosikymmenen suurimpia häviöitä vaali toisensa perään. Toinen vaihtoehto olisi täystuuletus, jossa puolueen ohjelmat, ideologiat, nykyjohto ja jopa puolueen nimi pannaan kerralla vaihtoon. Koska demareilla ei tähän löydy kanttia, voi hyvin ennustaa, että demareista tulee vuosikymmenen loppuun mennessä marginaalipuolue, joka taistelee äänestysprosentin kymmenyksistä vihreiden ja kommarien kanssa. Jopa ruotsalaisten puolue tulee painamaan vauhdilla ohi. Näin käy viimeistään siinä vaiheessa, kun puolue lähtee avoimesti ajamaan Suomea länsiliittoumaan.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Pasi Majuri,
Sinä jauhat samaa pötyä kuin muutkin oikeistolaiset. Vai ei ole sosialidemokratialle tilsusta: melkein miljoona köyhää leipäjonojen kasvaessa, puoli miljoonaa työtöntä, rikkaat rikastuvat, köyhät köyhtyvät. Jos tämä on "uutta" politiikkaa, se on syytä jättää oikeiston hoidettavaksi.

Käyttäjän hexu980 kuva
Heikki Aukee

Olen odottanut 20 vuotta milloin sdp:ssä huomataan leipäjonot. Nyt käykin ilmi että olette tienneet asian kaiken aikaa.

Mitä olette tehneet leipäjonojen poistamiseksi, ette mitään. Mitä olisitte voineet niiden poistumiseksi tehdä, ei varmasti ole tullut mieleenkään tehdä asialle yhtään mitään. Niin vähäistä on vähäosaiset huomioiva politiikka sdp:llä.

SDP:n tunkkainen kuuskytlukulainen ay-järkeilyyn perustuva talouspolitiikka vain kasvattaa leipäjonojen määrää ja pituutta.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Oikeastaan olen iloinen, että kaltaisesi toverit jaksavat ja jaksavat ja jaksavat. Juuri tuollainen totaalinen sokeus yhdistettynä täydelliseen ylimielisyyteen on syynä demareiden alasajoon. Jatka samalla linjalla niin kyllä se siitä. Palataan asiaan 10 vuoden kuluttua ja katsotaan, joko kannatusluvut ovat yksinumeroisia.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#2
Missä valhe, siellä demari. Missä ovat ne 100.000 uutta työpaikkaa? Mitä teki Lauri Ihalainen?

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Pekka
Näissäkin vaaleissa kaikki puolueet lupasivat uusia työpaikkoja. Katsotaan nyt, tuleeko.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #27

#27
Mikko
Minä puhunkin jo toteutuneesta vaalikaudesta.

Käyttäjän SauliAittola kuva
Sauli Aittola

"Demarien ongelma on siinä, että puoluetta johtaa porukka ärtyneitä vanhoja ukkoja, jotka eivät tajua siirtyä syrjään, vaikka puolue ottaa pataan joka ikisessä vaalissa."

Pitää paikkansa. Pahinta että SDP:n nuorista osa puhuu ja ajattelee kuin vanhat jäärät, vanhaa toveripolitiikkaa, jossa muu kansa on aina väärässä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Risto tuossa ensimmäisessä kommentissa viittasi juuri samaan kuin itsekin ajattelin tuoda esiin.

Kun vuonna 1987 Mauno Koivisto torppasi kokoomuksen ja keskustan kassakaappisopimuksen ja oman "marssijärjestyksensä" pohjalta ohjasi demarit kokoomuksen kanssa hallitukseen, niin hänen viestinsä oli sellainen, että "oleellista on onko oppositio yhtenäinen vai ei".

Tuolloin demarien ja koko vasemmiston kannatus oli kuitenkin oleellisesti korkeammalla tasolla kuin tänään ja se antoi perustaa Manun ajatukselle.

Jos vasemmisto oppositioon joutuessaan nyt alkaa nakertaa talouden tervehdyttämistä uhkaillen lakoilla ja niskuroiden työmarkkinoiden uudistamisessa, palkkamaltissa y.m. sellaisessa, jota se hallituksssa itsekin olisi ollut ajamassa, niin sellainen ei perustu laajan kansanosan tahtoon tai intressien huomioimiseen, vaan on verrattavissa poliittiseen mafiaan.

Pikkarainen vasemmisto saa ammattiyhdistysliikkeen kautta kiristettyä kansan valtaenemmistön tahdon vastaisia päätöksiä tai sen mukaisten päätösten estämistä. Tällainen kiristäminen ei kuitenkaan ole peruste ottaa vasemmistoa hallitukseen, koska kansa ei vaaleissa ilmaissut riittävästi tukeaan vasemmistolaiselle politiikalle. Jos kiristykseen suostutaan ja seistään selkä seinää vasten, niin sellaiselle kiristämiselle ei näy loppua. Se pitää pyrkiä sopivalla tavalla estämään lainsäädännöllisesti myöhemmin.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Juha Kuikka,
Ei tässä ole kysymys kostosta, vaan vaihtoehdosta maan jatkuvalle oikeistolaistumiselle. Eihän tällä kannatuksella itseään kunnioittava SOS.dem.puolue voi olla hallituksessa.

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Mikko,

oikea on historian kertomus; pikku tarkennuksin:

keväällä 2014 puolueen kannatus oli gallupien mukaan alle 13 prosenttia.
Eli 2011 tuloksesta, 19,1 %, hävisi tänä Urpilaisen aikana yli 6 prosenttiyksikköä lisää.

Alamäki pysähtyi Antti Rinteen valintaan, ja nousi vajaassa vuodessa noin 4 prosenttiyksikköä, 16,5 %:iin. Lipposen perintö-politiikalla mentiin 20 vuotta alaspäin. Rinteen politiikalla suunta on käännetty ylöspäin. Mitä surkuttelemista siinä on ?

Edellisistä keskusta-hallituksista on työväestöllä karvaat kokemukset; kaksi yleislakkouhkaa. Ensin Ahon työreformi ja sitten Vanhasen eläkesekoilu. Molemmat hoidettiin pois. Sipilän kysely on uusi haaste.

Hallitus vai oppositio ?

Molemmissa työväestön edustus tarvitsee ay-väen vahvan tuen. Kyse on, käydäänkö vaikeimman, vai vähemmän vaikean kautta. Ay-liike on kyllä valveilla.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Keskusta ei ole oikeistoa,,niinkuin valtiopäiväneuvos tekstissä niputtaa,,vaan keskustaa !

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Jari,
Keskusta on porvarillinen puolue, ei enää maalaisliitto, mutta kuitenkin maanviljelijöiden ja heidän jälkeläistensä puolue.

Sakari Ahonen

nuo yllä olevat kirjoitukset kertovat ainakin minulle ,että heidän mielestään maassamme on harjoitettu viimeiset 8 v. varsin osuvaa ja hyvää sisä- ja ulkopolitiikkaa, siis demarit ,ei missään tapauksessa voi mennä hallitukseen ,eikä oppositiossakaan saa ajaa kansan etuja ,eikä ainakaan lakoilla uhkailemalla. demareita olen äänestänyt vain kaksi kertaa pres. vaaleissa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Lakoilla uhkailemalla ei ajeta kansan etuja, vaan heitetään kapuloita talouden rattaisiin. Lakot nykysuomessa ovat pienten avainryhmien kiristystä, joita nimenomaan se "kansa" kammoksuu.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Sakari,
Miksi et ole äänestänyt sosialidemokraatteja?

Sakari Ahonen

mikko ,ystäväni ,vasemmistossa eivät kaikki äänestä demareita , taidan olla piirun verran vasemmalla, vaikka minulla onkin hyviä demari ystäviäkin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Valheella on lyhyet jäljet. SDP on rahansa juonut.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Pekka,
Nyt on vaikea pysyä kärryillä. Mitä Sinä tarkoitat "juomisella"?

Käyttäjän RaikoKarvonen kuva
Raiko Karvonen

SDP:llä oli vaihtoehto. Se oli esim. veronkevennysten painottaminen tällä vaalikaudella pieni- ja keskituloisiin ihmisiin. Tämäkään linjaus ei saanut kansalta riittävää tukea.

SDP: on uudistuttava ja tultava 2010-luvulle. Siinä sillä onkin todella paljon tekemistä.

Lakkoilu ilma pätevää syytä on öykkäröintiä ja johtaa vain siihen, että työpaikkoja siirretään yhä enemmän halpatyömaihin. Tätäkö SDP haluaa, oli se sitten hallituksessa tai oppositiossa? Tuskin.

Minusta ammattiyhdistysliike on merkittävä vastavoima porvarihallitukselle mikäli sellainen syntyy. Tätä vastavoimaa olisi syytä käyttää vastuullisesti ja vain silloin, kun siihen on todellista tarvetta porvarien johdosta. Lakko-oikeus on oltava mutta sitä pitää käyttää harkiten ja silloin, kun hyvinvointivaltiota aiotaan romuttaa päättäjien johdosta.

SDP:llä on poliittisessa päätöksenteossa paikkansa mutta siitä itsestä aina riippuu, miten sen kannatus eri vaaleissa kehittyy tai kutistuu. Jatkuva öykkäröinti ilman pätevää syytä ei ole tätä päivää.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Raiko,
En oikein ymmärrä, miten SOS.dem.puolue olisi "öykkäröinyt"? Kerro nyt Sinä, miten ja missä.

Käyttäjän RaikoKarvonen kuva
Raiko Karvonen

No ehkä vedin mutkat suoriksi. Taitaa kuitenkin olla niin, että SAK käyttää lakkoasetta harkiten ja vastuullisesti ainakin minun mielestäni.

Porvarimedia vain nostaa aiemmat yleislakkouhkaukset esiin, koska se pelkää niitä ja siitä aiheutuvia menetyksiä kansantaloudelle ja yritysten omistajille. Minusta Ahon hallituksen aikaan lakkoasetta kuitenkin käytettiin harkiten ja hyvä niin.

Vanhasen johtaman porvarihallituksenkin aikana lakkoasetta käytettiin vähän ja muistaakseni vain kerran, kun porvarihallitus halusi nostaa yleistä eläkeikää neuvottelematta asiasta työmarkkinajärjestöjen kanssa. Tästä kädenväännöstä tuloksena oli se, että silloinen porvarihallitus joutui taipumaan asiassa ja yleistä eläkeikää ei nostettu silloin.

Lakko-oikeus pitää olla ja hyvä niin. Täytyy myös todeta, että onhan myös työnantajilla oma lakko-oikeus ja koskaan ei puhuta sen rajoittamisesta lainsäädäntöteitse.
Todella. Sosialidemokratia on aina vaihtoehto porvaripuolueille. Näinhän se on ollut joka ikisissä vaaleissa.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #32

Raiko,
Pitkälle olemme jälleen kerran samaa mieltä. SOS.dem.vaihtoehto ei vain pääse esille oikeiston apupuolueena.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Demarithan voisivat liittyä vasemmistoliittoon, niin jäisi vasemmistosta ainakin nimi jäljelle.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Aimo,
Onko Sinulla muita "rakentavia" vaihtoehtoja?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kiitos Mikko, että hyväksyit kuitenkin yhdeksi rakentavaksi vaihtoehdoksi.

Tapani Lahnakoski

Onk Rinne sitten ainoa, joka haluaa demarit hallitukseen?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Keskustan kenttäväki haluaa vielä kiihkeämmin. Kyse lienee heidän kohdallaan nostalgisesta turvallisuuden tunteesta Kekkosen ja Punamullan ajoilta.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Juha,
Tuo on totta. Keskusta näyttää pelkäävän ainakin kokoomusta.

Tapani Lahnakoski

Pitää paikkansa. Tarkoitinkin demareista.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Tapani,
Ainakin Tuomioja on ilmoittanut, että vain hallituksesta vaikutetaan. Ei kai Rinnekään halua hallitukseen millä tahansa ehdoilla.

Tapani Lahnakoski

Sittenhän heitä on peräti kaksi! Ei tietenkään millä ehdoilla tahansa mikään puolue lähde hallitukseen, RKP:kin vaatii sen yhden ehdon.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #28

Tapani,
Mitä mieltä Sinä olet tuosta yhdestä vaihtoehdosta, eli pakkoruotsista?

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #55
Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #57

Tapani,
Siitä olemme samaa mieltä.

Matias Härkönen

Suomessa ei ole yhtään oikeistopuoluetta. On äärivasemmistoa, vasemmistoa, maltillista keskustaa ja keskustaa. Valitettavasti. Tietysti omalla asteikollamme pidämme puoluetta heti oikeistolaisena, jos se uskaltaa edes ehdottaa veronalennuksia. Jos puhuu maahanmuutosta, on jo meidän omalla asteikollamme äärioikeistolainen.

Mutta siitä olemme samaa mieltä, että SDP saa mennä oppositioon. Neljässä vuodessa kannatus laskee jälleen luonnollisen poistuman kautta hurjasti, ja seuraavissa vaaleissa nähdäänkin ohittaako Vihreät demarit.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Suomesta ei löydy kovalle oikeistolle kannatusta kuin muutaman kansanedustajan verran.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Manu ja Pekka,
Kertokaa nyt minulle ja muille, ketä ovat niitä "pehmeitä" oikeistolaisia. Minä en ole heitä tavannut.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Matias,
Sinä näet toiveunta keskellä kaunista päivää. Sosialidemokratian on nouseva liike, kun se lopettaa veljeilyn oikeiston kanssa.

Matias Härkönen

Vasemmistohan on sama kuin SDP, mutta vain enemmän vasemmalla. Eli eivät veljeile "oikeiston" kanssa edes siinä määrin kuin SDP. Heidän kannatuksensa on 7%....

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#22
Asia on juuri niin kuin Matias totesi. Suomesta puuttuu oikeisto.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Mikko Elo

Sosialidemokraatit saivat 2015 eduskuntavaaleissa 490 000 ääntä. SAK:n ammattiliittojen jäsenmäärä on n. miljoona henkeä. Sanoit, että leipäjonoissa on miljoona köyhää ja työttömiä on puoli miljoonaa.

Yhteensä tällä joukolla oli kaksi ja puoli miljoonaa ääntä. Ei olut demaripolitiikalla tilausta, luottamusta eikä äänestäjillä uskoa. Kaksi miljoonaa äänesti muita puolueita tai jätti äänestämättä.

Antti Rinteen aamuisia kommentteja lainate. " Ei mennyt viesti perille. Nyt täytyy tarkkaan analysoida miksi näin tapahtui. Aion kuitenkin jatkaa, mikäli niin päätetään. Seuraava puoluekokous on kahden vuoden kuluttua"

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Ilkka Varsio,
Nuo maisemaesitys luvut osoittavat, että sosialidemokratialla on tilausta Suomessa, mutta ei yhdessä Kokoomuksen, persujen ja keskustan kanssa.

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Vaihtoehdoista puhuttaessa on mielestäni valitettavaa Vasemmistoliiton jääminen yksin puolustamaan elvytyslinjaa demarien liityttyä leikkauslinjaa veisaavaan kuoroon. Elvytyslinja jäi mm mediassa niin massiivisen jyräyksen alle että tappio oli väistämätön.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Ari,
Koko leikkauslinjasta olen samaa mieltä. Toki Rinne yritti puhua talouskasvun puolesta vientivetoisena. Kansainvälisesti tunnetut ekonomistit eivät suosittele leikkauslinjaa nollakorkojen tilanteessa.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Työelämän uudistuksen jarruna ei ole ay-liike vaan työantajaliitot. Suomessa on johtamiskulttuuri joka perustuu käskyttämiseen, "Nallen" tavoin suomessa työnantajat arvostavat RUK:n käyneitä käskyttäjiä. Ruotsissa asiat neuvotellaan sivistyneesti ja sovitellen jolloin lakkoaseen käyttöön ei ole tarvetta, olisiko suomalaisten työnantajien aika astua nykyisyyteen, emme elä enää 30-lukua.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Arto,
Todella hyvä kommentti. Porvarit vaativat demareita uudistumaan, mutta nyt olisi korkea aika myös työnantajilla katsoa peiliin.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

SDP:ssä yhdistyy kapitalismin ja sosialismin huonot puolet. Kapitalismista on omaksuttu oman edun tavoittelu ja rahan ahneus. Se on yhdistetty sosialistiseen sääntö-, rajoitus- ja kontrollipolitiikkaan. Oikestaan Kokoomuksella ja SDP:llä ei ole enää käytännössä mitään eroa, sopisivat hyvin samaan hallitukseen.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Juhani Perttu,
Kieltämättä SOS.dem.puolueessa on eri tavoin ajattelevia ihmisiä, mutta minä en halua kokoomusta ja demareita samaan hallitukseen.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Mitä on tämän päivän sosialidemokratia ja mitä sellaisia arvoja se sisältää, joita muutkin puolueet eivät ajaisi?

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Raimo,
Kovin harvat puolueet puhuvat solidaarisuudesta ja oikeudenmukaisuudesta. Toki tarvitaan myös tekoja, mutta niitä ei saada Kokoomuksen, persujen ja keskustan kanssa.

Käyttäjän TorstiThtinen kuva
Torsti Tähtinen

Mikko Elo sanoppa mulle yksi oikeistolaisempi politiikko kuin Paavo Lipponen..

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Paavo Lipponen ei ole oikeitolainen. Hän halusi pelastaa hyvinvointivaltion ja pelasti sen. Laman jälkeen kaikki palvelut ovat lisääntyneet ja parantuneet. Siinä mentiin vain liian pitkälle.

Paavo tietysti ymmärsi myös sen, että puoluekokousten hienojen päätösten lisäksi tarvitaan tuottavuuden kasvua.

Tuottavuuden kasvu on ainoa asia mikä mahdollistaa elintason kasvun.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Jp Lehto,
Tuossa edellä on eräs kommentti, joka kuvastaa Lipposen poliittista suuntaa. Onko Suomessa joku oikeistolaisempi kuin tämä kokoomuskodin poika, jonka isoisä oli Kokoomuksen puoluesihteeri (Aleksi Lipponen) v.1918, eli kansalaissodan aikaan.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Torsti,
Minä en tiedä, mutta ehkä joku muu voisi sanoa?

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Mikko Elo kirjoitti:
"Oikeistolla on nyt 154 paikkaa eduskunnassa ja vasemmistolla 46. Nyt on korkea aika näyttää kansalle, minkälaista yhteistyötä ja politiikkaa Suomen valtava porvarienemmistö saa aikaan. Ministerien paikkoihin ei saa rakastua. SOS.dem.puolueesta pitää tulla haastaja, ei apupuolue eikä altavastaaja."

Oikeistolla ei ole sentään 154 paikkaa eikä vasemmistolla vain 46 paikkaa. "Vasemmistoon" kuuluvat Sdp:n ja Vasemmistoliiton lisäksi ilman muuta Vihreät, suurin osa Perussuomalaisista ja melkoinen osa Keskustasta ja jopa Kokoomuksesta. Näillä ihmisillä on yhteiset edut eli työn etu pääoman etua vastassa.

Olisikin lakattava puhumasta oikeistosta ja vasemmistosta ja ryhdyttävä puhumaan työn ja pääoman puolueista. Tällainen retoriikka hajottaisi vähitellen useat nykyiset puolueet. Ja työn puolueet saisivat enemmistön.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Timo Uotila,
Sinä olet eräs niistä monista, jotka yrittävät hämärtää rajaa vasemmiston ja oikeiston välillä. Minun rajanvetoni on kansainvälisesti käytössä. Vihreät ovat tosin usein vasemmistoblokissa eri maissa, mutta sinne ei kuulu Ville Niinistön vihreät.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Mikko Elo, #45.
Raja vasemmiston ja oikeiston välillä on todella epämääräinen. Siitäpä syystä se ei ole kansainvälisessä käytössä, kun puolueet etsivät yhteistyökumppaneita.

Maailman sivistyneissä demokratioissa eli Pohjoismaissa ja Länsi-Euroopassa puolueblokit jakautuvat Labouriin eli työn puolueisiin ja Konservatiiveihin eli parhaiten ilmaistuna pääoman puolueisiin.

Suomessa pelkästään Sdp:n ja Vasemmistoliiton varaan ei voida rakentaa vaali- ja hallitusblokkia. Niiden takana on nykyään vain neljännes äänestäjistä. Mukaan tarvitaan paljon muuta äänestäjäkuntaa, jotta joskus saataisiin pystyyn työn puolueiden hallitusblokki. Se on Suomelle ainoa tie pois tästä käsittämättömästä puoluemössöjärjestelmästä. Tällainen ei kelpaa millekään sivistyneelle demokratialle.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #67

Timo Uotila,
Jos Ruotsi saa aikaan vasemmistoblokin hallituksen, saa Suomikin, mutta pitää olla malttia odottaa. Ruotsissakin demarit olivat oppositiossa kaksi kautta, eli 8 vuotta. Ministeripaikkoihin ei saa rakastua, mikä näyttää olevan tauti Suomessa.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #74

Mikko Elo, #74.
Suomessahan ei ole ollut varsinaisia blokkihallituksia yhden yhtäkään. Nyt Sdp:llä olisi jonkinlainen mahdollisuus mennä mukaan "punamultahallitukseen" Keskustan kanssa. Vihreät ja Vasemmistoliitto mahtuisivat mukaan, jopa PS. Tämä olisi demarien ainoa järkevä koalitio näiden vaalien jälkeen. Siinä olisi koolla työn puolueita. Pääoman puolueet olisivat ulkona.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Aisankannattaja (supporter), nerokasta, indeed, Sdp kaulahuivi, meinaan.

Valtioneuvostoon perustetaan piruntorjuntayksikkö torjumaan Venäjän propagandaa. Järjestyyköhän sieltä duunia hallituspuolueen jäsenille, Arto Luukkaselle ainakin luulisi lohkeavan teologinkoulutuksella? Matti Putkonen järjestää "Isänmaa kutsuu" ohjaajanjakkarat. Carl Haglund toimittaa sinikeltaiset kravatit.

Mikael Jungner kutsuttaneen konsultoimaan kuinka naapurikansan naista kuvaava patsas rumennetaan tv-kameroiden käydessä ja poliisin suojellessa spektaakkelia. Valtiosihteeri Olli-Pekka Heinosella on Yle-tausta.
~~~~~~~~~~
Jaakko Lyytinen esittelee HS:n kolumnissaan muutamia vaatimuksia pääministerinä aloittelevalle "ihmismielen insinöörille" käyttäen Nelson Mandelaa esikuvana.

Toivottavasti edes lukee, sillä melkein pelottaa hänen toteamuksensa oppineensa lestadiolaisena kohtaamaan ihmisen. Vapise, ihminen, sinä maan matonen.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Heikki,
Hyviä kuvauksia ja mielikuvia!

Tapani Lahnakoski

Demarit ovat vuosi toisensa jälkeen valittaneet, että aate ja politiikka on kyllä jaloja, mutta viesti ei mene perille. Mitenköhän se voi jatkuvasti näin olla?

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Tapani,
Meitä demareitakin on moneen lähtöön. Oikeistolaista politiikkaa tai kepun ja Kokoomuksen apupuolueena toimimista on vaikea viestittää äänestäjille.

Tapani Lahnakoski

Tätä vaan taas Rinne juuri urputti. Ei lisää uskottavuutta ja konkretia puuttuu.

Byrokratian karsimiseen demarien kyllä pitäisi myös lähteä, vaikka ei siihen ole oikein muutkaan lääkkeitä löytäneet.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #58

Tapani,
Ei ole keksitty byrokratian purkamiseen keinoja. Se on nähty. Ammatillinen koulutus Saksan mallin mukaiseksi oppisopimuskoulutukseksi lisäisi tuottavuutta. Ammatillinen koulutus on tapa parantaa tuottavuutta. Miksi siihen ei tartuta?

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #61

Samaa mieltä. Se on hyvä keino niihin hommiin, missä se voi toimia.

Valitettavaa vaan on, että nämä hommat etenkin vientiteollisuudessa ovat kovaa kyytiä vähenemässä. Tähän on suuri syy, omaperäisten lisäksi, EU:n idioottimainen ilmastopolitiikka.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #65

Tapani,
On selvää, että automaatio vie edelleen työpaikkoja, mutta kyllä osaaminen tuo lisäarvoa kaikilla aloilla.

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #71

Niin, Mikko, kyllä vie, mutta voi olla niinkin, että menee enemmän työpaikkoja, kun olemme automaatiota kehittäneet liian hitaasti.

Osaamista tarvitaan kaikilla aloilla ja kaikilla tasoilla koulutusketjussa.

Siitä kiitos sinulle, että lähdet aktiiviseen keskusteluun blogissasi, se on melko harvinaista poliitikoille.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Kun on kutistunut pieneksi, on väkisinkin apupuolue.
Vain vitsissä hiiri voi sanoa elefantille puusillalla: "Kuuntele, kuinka askeleemme tömisevät."

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Raimo,
Kutistumiseen on syynsä. Sosialidemokratian pitää palata juurilleen. Työtä riittää.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Ihanko perusjuurilleen, sosialismiin?

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #64

Raimo,
Ei sosialismiin, vaan sosiaaliseen markkinatalouteen, jota kokoomuskin kannatti vielä 1980-luvulla.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Niitä juuria ei nykymaailmassa ole. Maailma on toinen, onneksi, sosialidemokratian ansiosta.

Yhteiskunnallisessa toiminnassa on kolme perusulottuvuutta: taloudellinen egalitarismi–libertarismi; kulttuurinen liberalismi–konservatismi; poliittinen internationalismi-nationalismi. Demarien luonnollisia liittolaisia ovat ne vihreät, jotka ensimmäisessä ulottuvuudessa edustavat tasa-arvoajattelua. Taitavat vain olla Suomen vihreissä vähemmistössä.

Yhdeltä osaltaan historia on luokkataistelujen historiaa. 1900-luvun lopulla hallitsevaksi luokaksi tuli kuukausipalkkainen työväestö. Jos puolue haluaa muuttaa maailmaa, sen on otettava tämä huomioon.

Ihmiset ovat eliöitä ja talous on osa ekologista todellisuutta. Tavarantuotannon kasvun aika on ohi. Jos puolue haluaa muuttaa maailmaa, sen on otettava tämä huomioon.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #73

Jari-Pekka,
Maailman kehityksestä on monia teorioita. Sinulla on yksi, eikä ollenkaan huono.

ulf fallenius

Antakaa nyt oikeiston purkaa tämä erittäin ylikallis hyvinvointivaltion ja sen jälkeen järkevä reaalielämä alkaa Suomessa.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Ulf,
Mahtaako tämä hyvinvointivaltio olla sittenkään liian kallis. Kuka Suomen noin miljoonasta köyhästä voi liian hyvin?

ulf fallenius

Niin miljoona köyhää Suomessa kertoo että koko järjestelmä on kalleudesta huolimatta epäonnistunut täysin.Mikä hyvinvointimaa Suomi on kuin on yli miljoona köyhää kysyn vaan.Parempi olisi antaa kansalle mahdollisuus toimia ja vaurastua itse ilman tätä sosialisti holhousta joka ei toimi.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Demarien kannatus kasvaa oppositiossa vain siinä tapauksessa, että tuleva hallitus epäonnistuu tehtävässään. Sitä ei ole kovinkaan vastuullista toivoa, sillä Suomella ei ole siihen varaa.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Atte,
Olet oikeassa, ettei Suomella olisi varaa enää heikentää talouttaan. Pahaa kuitenkin pelkään, että Sipilän suunnittelema leikkauslinja pahentaa edelleen tilannetta. Ensimmäisesten kysymysten joukossa on Venäjä-pakotteiden poistaminen. Miksi muuten mikään puolue ei nostanut esille maatalouden kansallisen tuen leikkausta. Sitähän on tämän vuoden budjetissa 1,8 miljardia euroa.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Omituisinta tässä keskustelussa on se, että monet oikeistolaiset taitavat ihan oikeasti uskoa (ja toivoa) että tulevaisuudessa olisi olemassa pelkkä oikeisto ja pelkkiä oikeistopuolueita, mieluummin vain se oma – ilman minkäänlaista vastavoimaa.

Sellainen tilanne olisi mieletön – ja myös mahdoton, ellei diktatuuria oteta huomioon.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Mark,
Olet oikeassa. Monet edellyttävät, että nykyaikaista on vain oikeistopolitiikka. Demokratiassa tarvitaan kuitenkin vastavoima.

Tapani Lahnakoski

Miksi vain oikeistolaiset näin toivoisivat? Kyllä se on yleinen piirre molemmille ääripäille. Oletko unohtanut, että yksipuoluekokeilu oli tässä varsin lähellä eikä kovin kauan sitten. Kuinka oikeistolainen se oli?

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Tapani,
Yhden puolueen järjestelmää ei voi kutsua demokratiaksi, vaikka yhdessäkin puolueessa on aina monia suuntauksia.

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #87

No mutta Mikko, eikös Mark juuri tällaista diktatuuria oikeiston Suomeenkin väittänyt haluavan? "tulevaisuudessa olisi olemassa pelkkä oikeisto ja pelkkiä oikeistopuolueita, mieluummin vain se oma – ilman minkäänlaista vastavoimaa."

Ymmärsinkö jotain väärin?

Vanha totuushan on, että demokratiakaan ei ole kovin hyvä systeemi, mutta parempaakaan ei ole keksitty. Sitä on vain mahdoton viedä ulkoapäin maihin, mistä ei ole siitä mitään perinnettä. Se on nähty moneen kertaan.

Käyttäjän RaikoKarvonen kuva
Raiko Karvonen

Yhteiskunta tuskin koskaan on koostunut pelkistä oikeistopuolueista. Tämä tulee muistaa. SDP ja Keskusta ovat yli 100 vuotiaita puolueita ja Kokoomuskin on Suomessa yli 90 vuutias puolue. Perussuomalaiset ovat vasta noin 20- vuotias puolue ja Suomessa on nyt neljä keskisuurta puoluetta, jotka taistelevat vaaleissa poliittisesta vallasta.
Joku vastavoima on aina hyvä olla. Tuskin vasemmisto kuihtuu koskaan täysin pois poliittisista puolueista. Jos kuihtuu, niin tilalle syntyy varmasti jokin muu vasemmistolaisesti ajatteleva puolue.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Raiko,
Oikeassa olet. Sitä paitsi ei Suomen SOS.dem.puolue mihinkään kuihdu, kunhan nyt ymmärretään tehdä oikeita johtopäätöksiä. Kansa n äänestänyt oikeiston valtaan, ja SOS.demit kuuluvat oppositioon.
Muuten, jotkut luokittelevat persut äärioikeistolaiseksi, kute Ruotsissa maahanmuuttovastainen Sverigedemokraterna, ja onhan näitä aineksia persuissa.
Kannattaa muistaa, että persujen lähtökohta on maalaisliitto, josta Veikko Vennamon lähti ja perusti pienviljelijöiden puolueen. Siitä tarina on sitten jatkunut nykyään persuihin.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Mikä minä olen sosiaalidemokraatteja neuvomaan, mutta ilmaisen neuvon annan: Rinne ja Urpilainen huitsin nevadaan. Eikä Heinäluomaa puheenjohtajaksi. Seuraava neuvo maksaa sitten rahaa.

Itse itselleni vastaten: en ymmärrä tuommoista oman pesän likaamista kuten Rinne ja Urpilainen ovat harrastaneet julkisuudessa.

Ja on varmaan kaikille selvää, että demareille tuossa hajaannuksen tilanteessa ei hallituksen ovat aukene. Siihen ei ole varaa.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Mikko,
Eipä tuohon ole paljon lisäämistä. Nyt olisi maltti valttia!

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Mikko Kokko

Antti Rinne munasi tänään itsensä täydellisesti kansainvälisessä mediassa. Hän julkisesti kommentoi, että epäilee Jutta Urpilaisen haluavan takaisin puolueen puheenjohtajaksi. Rinteen mukaan Jutta Urpilainen on aloittanut puheenjohtajakampanjansa.

Sitten Rinne nauroi makeasti sanojensa vakuudeksi. Rinne ei kyllä istu puheenjohtajakauttaan loppuun. Ei sitä paikkaa voi kieroilemalla ja muita mollaamalla pitää. Demareiden hajaannus haisee voimakkaasti. Kaiken lisäksi oma puheenjohtaja edesauttaa löyhkän leviämistä.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Ilkka Varsio,
Onhan tilanne kieltämättä kiusallinen Rinteen kannalta. Voisi olla nyt järkevää hakea uutta puheenjohtajaa nykyisen kiistelevän kaksikon, Rinteen ja Urpilaisen, ulkopuolelta.

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero

Olisiko demareilla tarjolla arvojohtajia? Tuomioja alkaa olla jo hommaan liian iäkäs.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Kari Kero,
Kiistämättä demareilla on johtajaongelma. Vähintä, mitä puolue nyt tarvitsee, on sisäinen ja julkinen kinastelu entisen ja nykyisen puheenjohtajan kesken.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

SDP:n tulevaisuus on ankea ja hämärän peitossa riippuen osaksi ns. veteraanituotannon tulevaisuudesta. Aloittaahan puhemies Heinäluoma usein julkisen esiintymisensä kiittämällä veteraaneja omasta olemassaolostaan, muulloinkin kuin tänään veteraanipäivänä.

Yläsavolaisen Vieremän veteraaniyhdistys lakkautetaan, koska jäseniä ei enää ole. Timo Soini toistaa mielellään aattellisten juurtensa kasvaneen yläsavolaisessa maaperässä.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Kerran sydän vasemmalla, aina sydän vasemmalla"

Tämän suomalaisen oivalluksen mukaan asiat riitelevät, eivätkä ihmiset. Niinpä muistakaa aina hyvällä Wahlroosia ja Tuomiojaa. Jos he eivät ole vastuullisissa asemissa, meteoriitti uhkaa.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Kirjani “Rooma opettaa” on tilattavissa nettikaupasta. Se tarjoaa ennenjulkaisematonta “myyrän” tietoa mm.

Anneli Jäätteenmäen tapauksen taustoista

Paavo Lipposen asettumisesta sdp:n presidenttiehdokkaaksi.

Sauli Niinistön ulkomaanpalvelun taustoista

Jörn Donnerin lähdöstä pääkonsuliksi Los Angelesiin

HS:n Long Play projektista

Kyösti Suokkaan joutumisesta Eurovaalien -09 ehdokkaaksi
http://www.bod.fi/kirja/heikki-roenkkoe/rooma-opet...

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Kirjani "Rooma opettaa" on nyt saatavana e-bookina Google Playssa ja Apple Storessa. Kustantajan kampanjahinta 1,99€ on voimassa parin viikon ajan.

http://ronkko.blogspot.com

Toimituksen poiminnat