*

MikkoElo

Leikkaukset pahentavat velkaongelmaa

 

Suomen ehkä eniten vatvottuja kysymyksiä ovat viime aikoina olleet kestävyysvaje ja yritysten kilpailukyky. Vuosia kestänyt vahvan euron aika vei Suomen vientiyritysten kilpailukyvyn. Sitä on yritetty paikata leikkaamalla kotimaista kysyntää jo usean vuoden aikana, ja aina samalla tuloksella: ostovoima on heikentynyt, työttömyys ja sosiaalimenot kasvaneet ja verotulot jääneet arvioitua pienemmiksi.  Tämä osoittaa, ettei ns. sisäinen devalvaatio toimi.  Talousnobelisti Krugman on sanonut, ettei sisäinen devalvaatio ole onnistunut vielä missään maassa.

 

Suomen yritykset kilpailukykyisiä

 

Nykyinen Juha Sipilän hallitus on itsepäisesti halunnut jatkaa entisellä linjalla ottamalla vielä pitemmän, eli 5 prosentin kilpailukykyloikan. Loikka kyllä heikentäisi ostovoimaa entiseen tapaan ja lisäisi työttömyyttä. Koska kotimarkinnoiden osuus on paljon suurempi kuin viennin. Sitä paitsi, miten Suomen vienti elpyisi siitä, että eräillä aloilla palkkoja leikattaisiin jopa 10%?

Suomalaiset yritykset ovat täysin kilpailukykyisiä muihin euromaihin verrattuna.  Suomen yritysten työvoimakustannukset olivat Eurostatin mukaan 31,4 euroa tunnilta (joulukuu 2014). Suomalaiset yritykset olivat 8.kalleimpia tuotantokustannuksiltaan.  Edellä kalleudessa olivat mm. Saksa, Ruotsi, Hollanti, Belgia ja Luxemburg. Teknologiateollisuudessa Suomi oli selvästi halvempi kuin esim. Ruotsi ja Saksa.  Sitä paitsi näissä kahdessa maassa palkat ovat tänä vuonna nousseet noin 3%, kun taas Suomessa on viime vuosina tehty äärimaltillisia korotuksia, eli 0,47%.

 

Talousnobelistit Stiglitz ja Krugman arvostelevat leikkauspolitiikkaa ja euroa

 

Tässä viikonvaihteessa Suomessa kävi talousnobelisti Joseph Stiglitz, joka kovin sanoin arvostelee Suomen hallituksen leikkauspolitiikkaa, kuten on jo aikaisemmin tehnyt Paul Krugman. Stiglitz pitää yrityksille annettavia verohelpotuksia, kuten nyt suunniteltu työnantajien sosiaaliturvamaksun alennusta (850 miljoonaa euroa ) lahjana yrityksille.

Stiglitz myös sanoo, että Suomen hallitus ryöstää lapsiltamme, kun emme tee järkeviä investointeja  ilmaisella rahalla. "Kasvunne on heikompaa tulevaisuudessa, mutta leikkaukset heikentävät sitä entisestään."  Hän myös tyrmää ajatuksen siitä, että työnhakijoiden määrän kasvattaminen toisi lisää työtä. Hän ei ole koskaan nähnyt järkevää analyysia siitä, miksi työnhakijoiden määrän lisääminen olisi ollut hyvä asia taloudelle.

 

Keneen uskoa - Stiglitziin, Krugmaniin, vai Sipilään, Stubbiin ja Hetemäkeen?

 

Oma mielipiteeni on varmasti käynyt ilmi edellä.  Ei talouden Nobel-palkintoa saada aivan pikkunäytöillä.  Sen sijaan Suomen hallitusten näytöt eivät anna paljon toivoa paremmasta. Stiglitziä pidetään maailman 4.etevimpänä ekonomistina.

Hetemäen johdolla Suomi on menossa entistä syvemmälle hetteeseen, eli suohon. Hetemäkihän on todellisuudessa ollut Suomen talouden pääarkkitehti.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (39 kommenttia)

Käyttäjän kimmosaarikko kuva
Kimmo Saarikko

Hyvä kirjoitus.
Ostovoiman käsite on hyväosaisille täysin tuntematon. Heillä ei ole siitä omakohtaista kokemusta. Ruokakaupassa sen näkee. Toiset katsovat hintalappuja ja toiset nenä nyrpeänä parasta ennen päiväystä. Nyt Suomen talous on vaiheessa, jossa jopa eineksiä valmistava teollisuus on joutunut irtisanomisiin.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Sitten on porukkaa joka seisoksii häpeissään rukajonossa ja opiskelijoita jotka syö vain koulussa mutta paastoaa lomat että viikonlopu

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Daniel,
Juuri näin. Viimeaikaisten tietojen mukaan ruokajonot ovat kaikkialla pidentyneet, mutta Suomen häpeilevä media ei juuri edes tartu ongelmaan.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Kimmo,
Hyvä huomio. Kuitenkin maassamme on jo liki miljoona köyhää, ja leikkaukset tuovat heitä lisää. Leipäjonot kasvavat, ja katkeruus lisääntyy.

Käyttäjän kimmosaarikko kuva
Kimmo Saarikko

Helsingin Sanomat nosti erikseen esille Stiglitzin tärkeimmän neuvon:

"Monet Suomen ongelmista ovat seurausta euron rajoituksista. Jos euroa ei voida uudistaa, voi olla tarpeen haudata koko yhteisvaluutta eurooppalaisen projektin pelastamiseksi."

Suomeen on muodostunut veljeskunta, joille euro on pyhä asia.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Kimmo,
Myös Krugman, Stiglitzin tavoin, on arvostellut euroa todella ankarasti. Joitakin viikkoja sitten Krugman totesi:"Euro has been a terrible mistake", eli euro on ollut hirvittävä virhe. Ei minulla ole kapasiteettia olla eri mieltä Krugmanin ja Stiglitzin kanssa. Valitettavasti lähes koko Suomen eliitti oli mukana riemurinnoin menossa euroon. Omien virheiden tunnustaminen on vaikeata.
Oli hienoa, että Väyrynen teki kansalaisaloitteen euro-erosta. Se olisi Suomen ainoa pelastus, siis hallittu ero eurosta kansanäänestyksen avulla.

Käyttäjän IiroKoppinen kuva
Iiro Koppinen

Kysymys ei ole mielipiteestä, vaan velasta. Ostovoimaa ei voi eikä saa enää ottaa velalla. Sen nyt ymmärtää ilman Stiglitzejä ym kuin senkin, mitä sisäinen devalvaatio tarkoittaa: tulojen laskua ja menojen kuten asumisen, palvelujen, työn, vapaa-ajan, harrastusten ym sopeuttamista. Veronmaksajillakin täytyy olla sanansa sanottavana. Hallituksella on mandaatti ja toivottavasti johtajuus. Jaksamista hallitukselle, että isänmaa selviäisi!

Käyttäjän kimmosaarikko kuva
Kimmo Saarikko

Se vaan on nyt niin, että Suomen valtio tienaa ostovoimalla kaksi kertaa enemmän kuin työtuloilla/veroilla. Suurin osa taloudesta pyörii ostovoiman eli sisämarkkinoiden varassa. Nyt nekin on jäässä, kun ihmisillä ei ole enää varaa - ei edes Saarioisten lanttulaatikkoon.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Iiro Koppinen,
Kaikkeahan sitä voi kirjoitella, mutta kyllä Suomen viime vuosien politiikka osoittaa, kuinka leikkaukset vaikuttavat. Leikataan muka velan vähentämiseksi, mutta ei se toimi, koska kotimarkkinat ovat kuitenkin niin tärkeä. Velka vain lisääntyy arvioitua enemmän.Stiglitz on täysin oikeassa.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Mikko Elo

Mielenkiintoinen näkemys tämä hallittu euroero ! Miten se tapahtuu ? Minusta se voi tapahtua vain yhdellä tavalla. Vuorokuden vaihtuessa Suomen aikaa klo 24:00. Sitä vaativat kansainväliset rahoitusmarkkinat. Uusi valuutta voidaan heti rahamarkkinoiden auetessa lyödä mutakuoppaan. Vienti pysähtyy muutamaksi kuukaudeksi jopa vuosiksi ennekuin ostajat näkevät mihin uuden valuutan kurssi asettuu. Siitäkin huolimatta olen vakuuttunut, että vienti tyrehtyy olennaisesti.

Toisaalta ihailen monen kunnioitusta amerikkalaisiin taloustietelijöihin. Amerikan Yhdysvallat on liitovaltio jonka talous perustuu puhtaasti markkinahintaiseen kansantalouteen ja jonka talous on maailaman suurin. Yhdysvaltojen väkiluku on yli 300 miljoonaa asukasta.

Yhdysvaltojen vertaaminen euroopan tai Suomen talouteen on absurdia hölynpölyä. Suomen talous ja talouden perusta ovat hyttysen paska valtameressä. Kukaan vähänkää järkevä ihminen ei voi tosissaan verrata näitä kahta taloutta.

Yhdysvaltojen bkt:sta yli 70 % syntyy palvelusekstorista. Se merkitsee yksinkeraisesti sitä, että palveluala on kilpailtu ja palkat ovat sääntelemättömiä ja työsuhteet lyhytaikaisia ja työehtosopimukset tuntemattomia. Näillä eväillä Suomeenkin syntyy heti 200 000 uutta työpaikkaa palvelusekstorille.

Kaikista entien minua ihmetyttää, että entiset sosialistit ovat nyt löytäneet näistä amerikkalaisista taloustieteilijöista ja heidän mielipiteistään pelastajat euroopan ja Suomen talouteen. Nobelistit jakavat markkinatalouden nimissä mielipiteitään kaikille jotka haluavat niistä maksaa. Tilaajan tehtävä on ainoastaan antaa suuntaviivat mitä halutaan painottaa.

Käyttäjän kimmosaarikko kuva
Kimmo Saarikko

Jos euroero tehdään fiksusti menemällä samaan valuuttaan Ruotsin kanssa, eroa ei huomaisi kukaan. Ruotsin laivoillakin voitaisiin luopua kaksoisvaluutasta. Mitään markan arvon rojahtamista ei tulisi, kuten on velallisia peloteltu.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Ilkka Varsio,
Islanti on hyvä esimerkki siitä, miten omalla valuutalla selvitäänvaikeuksienkin jälkeen.. Onhan euroon meno Suomen taloushistorian suurin virhe.
Stiglitz ja Krugman eivät verranneet Suomea Amerikkaan. Heillä on tiedot, joihin ei Varsionkaan osaaminen riitä. Hyvä kun Sinulla on noin hyvä itseluottamus.

Jarmo Timonen

Olen samaa mieltä, että Suomen ja Yhdysvaltojen talouden vertaaminen ei ole järkevää, koska kokoero on niin suuri ja yhteiskunnan rakenne ja hyvinvointiratkaisut sosiaalipuolella ovat monessa suhteessa erilaiset.

Verrataan nyt kuitenkin sen verran, että huomautan Suomen palvelusektorin olevan aikalailla samankokoinen kuin Yhdysvalloissa eli yli 70% ->
Vuonna 2013 Suomen bruttokansantuote jakaantui toimialoittain seuraavasti:
Alkutuotanto 2,7 %
Jalostus 26,9 %
Palvelut 70,4 %
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_talous

Palkat eivät ole aivan sääntelemättömät Yhdysvalloissa kuten Ilkka sanoi, vaan siellä on käytössä yleinen 7,25USD:n minimipalkka, mutta monessa osavaltioissa ja kaupungeissa on säädetty minimipalkka sitä korkeammaksi. Viime toukokuussa Los Angelesin kaupunginhallitus hyväksyi äänin 14–1 aloitteen, joka nostaa minimipalkan kaupungissa 15 dollariin vuoteen 2020 mennessä. Nykyisin minimipalkka on 9 dollaria. Korotus koskee noin 800 000 työntekijää.

Päätöstä pidetään merkittävänä voittona Yhdysvaltain työväenliikkeelle. Korotuksen puolesta kampanjoi Fight for $15 -niminen liike, joka on saanut tukea demokraattien presidenttiehdokkuutta tavoittelevalta Bernie Sandersilta ja useilta muilta demokraattisenaattoreilta. He vaativat presidentti Barack Obamaa allekirjoittamaan lain, joka nostaisi minimipalkan 15 dollariin koko liittovaltiossa. Obama on valmis nostamaan sen 7,25 dollarista 10,10 dollariin.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Jarmo Timonen

Pitkästä aikaa kommentti joka sisältää selvää faktaa nobelistien maasta. Ei yhtään arveluja ja oletuksia.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Jarmo Timonen,

Kyllä USA:ssa löytyy erilaisiakin palkkoja. Johdon palkat ovat 350 kertaa suuremmat kuin keskipalkat. Suomessakaan ei vielä ylletä tuollaisiin lukuihin.
Stiglitz ja Krugman ovat tiedoiltaan aivan ylivoimaisia suomalaisiin "kamreeriekonomisteihin" verrattuna. Eivät he anna lausuntoja Suomesta tai eurosta asioihin perehtymättä.

Jarmo Timonen Vastaus kommenttiin #15

Olen kyllä enemmän Stiglitzin ja Krugmanin linjoilla kuin Vartiaisen linjalla - palkkojen leikkaaminen ei ole järkevää, koska:
1. Kotimainen kysyntä heikkenee ostovoiman vähentyessä
2. Työttömyys lisääntyy ja pk-yritykset joutuvat vaikeuksiin
3. Kuntien ja Valtion verotulot vähenevät
4. Valtion velkamäärä lisääntyy
5. Palkkojen alentaminen 5% laskee yrityksen kokonaiskuluja keskimäärin vain 1,5% eli sillä ei ole käytännössä suurta merkitystä vienninedistämisessä

Yrityksiä on jo tuettu usealla miljardilla eurolla
1. 2010 Kela-maksun alennus 800milj.
2. 2014 Yhteisöveron alennus 800milj.
3. Nyt tehtiin palkkojen leikkausesityksen yhteydessä päätös työnantajien sotu-maksun alentamisesta 850milj.
5. 5 vuotta on tehty maltillisia palkkaratkaisuja, jolloin palkat eivät käytännössä ole nousseet lainkaan.

On totta, että Suomen työvoimakustannukset ovat jo tällä hetkellä alemmat kuin Ruotsissa ja Saksassa. Lisäksi pitää huomioida, että Saksassa tänä vuonna voimaan astuneet uudet työehtosopimukset nostivat teollisuudessa palkkoja reilusti - esim. IG-metalliliitto sopi huhtikuussa 2015 alkaneessa sopimuskaudessa 3.4%:n palkankorotukset ja lisäksi työntekijät saivat siellä vielä 150euron kertakorvauksen, mahdollisuuden osa-aikaiseen koulutukseen ja parannetun varhaiseläkesopimuksen!
http://www.igmetall.de/SID-14333A17-692249B7/metal...
Lisäksi pitää muistaa, että saksalaiset tekevät töitä lähes 300 tuntia vuodessa vähemmän kuin suomalaiset eikä siellä vaadita työajanpidennyksiä - päinvastoin.
https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=ANHRS

Valoa on jo tunnelin päässä, sillä EK:n tiedustelun mukaan teollisuuden kiinteät investoinnit nousevat tänä vuonna yli neljään miljardiin euroon eli neljänneksen viimevuotista korkeammalle. Investointien aallonpohja oli vuonna 2013, jolloin niiden arvo oli Tilastokeskuksen mukaan vain noin 3,1 miljardia euroa.
http://ek.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2015/06/16/e...

Nykyinen viennin aallonpohja johtuu suurimmaksi osaksi paperiteollisuuden, Nokian ja Venäjänkaupan supistumisesta sekä liian korkeasta Euron kurssista. Venäjänkaupassa tuskin tapahtuu käännettä parempaan lyhyellä aikavälillä, mutta merkkejä paperiteollisuuden ja uuden Nokian noususta on jo näkyvillä. Tilannetta auttaa myös Euron kurssin kääntyminen monen vuoden nousun jälkeen vihdoinkin selvään laskuun.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #17

Jarmo Timonen,
Samoilla linjoilla olemme. Lisäksi voisi todeta, että koko yhteisöveron alennus oli 6 prosenttiyksikköä, eli 1,1 miljardia. Yhteisöveroja alennettiin kaksi kertaa 26:sta 20:een prosenttiin. Myös listaamattomille yrityksille annetut osinkoverohelpotukset ovat vieneet valtiolta satoja miljoonia euroja. Edelleen, suuryritykset maksavat vain keskimäärin 6,86% yhteisöveroa (Hesari 7.2.2015). Ripaus isänmaallisuutta olisi paikallaan.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Ilkka Varsio,
Stiglitzin haastattelut olivat Ylessä ja Hesarissa. Veikkaanpa, ettei kumpikaan media maksanut näistä haastatteluista mitään. Vai onko Sinulla parempaa tietoa?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Mikko Elo

No ei tietenkään. Maksavatko kyseiset mediat palkkioita uutisistaan yleensä ?

Kannattaisi aina miettiä, miksi näitä nobelisteja kutsutaan neuvomaan miten meidän pitää toimia. Onhan meillä vaikka Seija Ilmakunnas.

Eivät ne Suomeen tule kutsumatta eivätkä ilman palkkiota. Sanomasta päätellen kutsujana ei ollut ainakaan EK eikä istuva hallitus. Miksi luento pidettiin Paasitornissa ?

Tämä nobelisti on kutsuttu haukkumaan Suomen hallitus.

Tämä nobelisti tulee Suomeen pariksi päiväksi loistohotelliin, nauttii olostaan ja nostaa kymmenien tuhansien eurojen palkkion. Sanoo sanottavansa ja menee kotiin ja nauraa, eikä varmaan koskaan enää ajattele suomalaisten lasten kärsimyksiä.

https://twitter.com/tarjahalonen/status/1389288240...

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #21

Nämä nyt ovat Ilkka Varsion arvioita, joista piilee selvä katkeruus siitä, että eräs maailman arvostetuimmista ekonomisteista tuomitsee Suomen talouspolitiikan kovalla kädellä. Stiglitz oli tietääkseni Wider-instituutin kokouksessa Helsingissä.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #25

Mikko Elo

Onpas salaperäinen hanke. Suomalaisessa mediassa tai ulkoasianministeriön sivuilla ei mainittu sanallakaan mistään kokouksesta tai konfrenssista, vaikka sellainen HS tietojen mukaan oli. No löytyihän siitä tiedote YK: alaisen UNU_Wider sivuilta.

http://www1.wider.unu.edu/AL19/article/wider-annua...

Informaatio kokouksesta on varsin vaatimaton. Ei osallistujamäärää eikä osallistujia.

Kokouksen avaa Presidentti Martti Ahtisaari ja yhden luennon pitää Amartya Sen (talousnobelisti). Kokous kestää kolme tuntia. Stiglitz oli siis kuulijoiden joukossa. Ei luennoimassa. Stiglitz ja Krugman ovat Weider Instituutin vakiokalustoa.

Weider Insituutti pääkonttori toimii Helsingissä. Suomi maksoi pääkonttorin saamisesta Helsinkiin vuonna 1989 noin 30 miljoonaa dollaria.

Suomen Ulkoministeriö on Weider Insituutin pääasiallinen tukija. Suomi tukee insituutin toimintaa kahdella miljoonalla eurolla vuodessa.

Kaikesta päätellen luonnoitsijan palkkiot ja kulut kuitataan veronmaksajien piikkiin.

Wikipediasta löytyy varsin mielenkiintoista kerrottavaa esimerkiksi instituutin taloudesta vuosien varrelta

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #28

Ottaapa Weider-instituutin kokouksen pitäminen Helsingissä koville Ilkka Varsiolle. Varmasti näitä kokouksia pidetään vuosittain, mutta eipä ole ennen herättänyt tällaista mielenkiintoa. Eikö se ole hyvä, että Suomeen levitetään vähän muutakin talousoppia kuin kotimaista ummehtunutta ja epäonnistunutta?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #29

Mikko Elo

Ei se koville ota, mutta sinun näkemyksesi talousopista on nyt tarkoitushakuinen. Itseasiassa en ihmettele. Poliitikon yksinapista ajattelua.

Niin tämä nobelisti Joseph Stilitz ei myöskään kertonut, että amerikassa ravintoloissa työskentelee 6 miljoonaa tarjoilijaa ja kokkia minipalkalla eli 6,50 euron tuntipalkalla. Kauppojen kassalla 4 miljoonaa ja muissa palvelu tehtävissä ja maataloudessa toistakymmentä miljoonaa ihmistä. Ei kertonut hirvittävistä palkkaeroista ja bonuksista.

Ei myöskään kertonut, että Yhdysvaloissa tuloerot ja varallisuuserot ovat maailman räikeimpiä. Ei kertonut, että lähes 60 miljoonalla alle 65 vuotiaista amerkkilaisella ei ole sairausvakuutusta. Ei ole varaa.

Missä on amerikkalainen ansiosidonnainen työttömyysturva ?

Ei varoittanut valtion velasta suhteessa bkt:hen. Ei koska USA:lla on maailman viidenneksi eniten valtionvelkaa. Mutta ei muistanut myöskään verrata Suomen ja Yhdysvaltojen talouksien valtavaa eroa.

Mutta muisti varoittaa suomalaisten palkansaajien ehtojen kiristämisestä.

Jos tämä nobelisti olisi neuvonut suomalaisia purkamaan yleissitovuuden ja vapauttamaan työmarkkinat kuten amerikassa, et olisi koskaan mainninnut koko talousviisasta.

Olen amerikkalisen työehtopolitiikan kannattaja. Suomeen syntyisi helposti 100 000 uutta työpaikkaa purkamalla yleissitovuus ja työmarkkinoiden säätely.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Suomi on kallis maa suomalaisille, siis hintataso. Asuminen ja ruoka euromaiden kalleinta, vaikea on tuossa päästä kilpailijamaiden rinnalle palkkakilpailussa. Kunnat lähinnä vedättävät asumisen hintaa ylöspäin panttaamalla kaavoitusta ja nostamalla kaavoitetun maan hintaa kun pitäisi rakentaa edullisia asuntoja kasvukeskuksiin pudottamaan hintatasoa tarjontaa lisäämällä. Oli virhe aikoinaan antaa ruokamarkkinat K ja S-ryhmän käsiin, duopoli on pitänyt hintatason 20-30% ylihinnoiteltuna ja S-ryhmä on käyttänyt voitot laajentamalla Venäjälle ja nyt rakentaa Suomessa hehtaarihalleja. On siinä hallituksella korjaamista niissä lukemattomissa virheissä mitä edelliset hallitukset ovat aikaansaaneet.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Jarmo Makkonen,
Alexander Stubb on ollut ministeri 7 vuoden ajan. Mistä nyt sitten tulisi se osaaminen, joka nostaisi Suomen. Tähän asti Stubbin näytöt ovat varsin vähäiset.

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen

"Ellei Sipilä olisi varta vasten halunnut pelotella kuulijoitaan, olisi hänellä ollut ennemmin aihetta lohduttaa kuulijoitaan vaikka sillä, että vaikka tiukkaa tekee, ei tässä nyt sentään valtion rahojen loppumisesta ole pelkoa.

Hän olisi voinut hälventää huolia muistuttamalla, että Suomen Pankki ottaa osaa euroalueen keskuspankin EKP:n mammuttimaisiin tukiostoihin, joilla alueen keskuspankit ostavat eurovaltioiden ja rahalaitosten velkakirjoja 60 miljardilla uunituoreella eurolla joka kuukausi.

Ehkä hän olisi voinut palauttaa yleisön mieleen senkin, että keskuspankkien tukiostot jatkuvat tällä haavaa ainakin ensi vuoden syyskuuhun, ja että siihen asti ostojen määrä vastaa yli kaksin verroin eurovaltioiden alijäämien rahoitustarvetta.

Euroalueella käytännössä EKP päättää, riittävätkö vai loppuvatko jonkin eurovaltion rahat, mutta ennen rahahanojen sulkemista se on antanut korkojen nousta 20 prosenttiin tai korkeammalle niin kuin Kreikassa ja Kyproksella.

Kriisivaltioiden korot eivät ole mataneet nollan prosentin molemmin puolin niin kuin Suomessa nyt. Vähän alle tai vain vähän yli nollan prosentin korot vetävät pohjaa pois Sipilän varoitukselta, että "rahat loppuvat"."

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2015/09/20/tyov...

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Juha Kuittinen on aivan oikeassa. Suomihan saa käytännössä rahaa nolla-korolla, eli ilmaiseksi, kuten Stiglitz sanoo. Euroalueella Suomi on eräs vähiten velkaantuneita, 59,3% BKT:sta, kun Saksallakin on velkasuhde 80% puhumattakaan Sipilän esimerkeiksi ottamista Portugalista (velkasuhde 132%) ja Irlannista (velkasuhde 109,7%). Tilastoilla ei meitä suomalaisia yritetään kusettaa, mutta ainahan valheet paljastuvat.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Julkisen talouden leikkaukset eivät sinällään tarkoita ostovoiman heikentymistä, ne vain tarkoittavat julkisen talouden pienentämistä. Jos kaikki irtisanotut palkataan yksityiselle sektorille muihin tehtäviin, joka kasvaa vastaavasti, ostovoima ei ole heikentynyt lainkaan. Siis jos.

(Tämä siis koskee paitsi julkisia työntekijöitä, myös julkisesti ostettuja yksityisiä palveluja, jotka myös sisältyvät julkiseen talouteen.)

Jotain merkitystä on toki myös sillä, minkä tyyppiseen työhön tämä yksityisen sektorin kasvu kohdistuu. Jos se merkitsisi vientiteollisuuden kasvua, se varmaankin olisi hyvä asia, mutta valitettavasti yksityinen sektori on varsin laaja.

Tietenkään nyt suunnitelluilla palkkojen vähentämisellä ei ole mitään tekemistä tällaisen uudelleenallokoinnin kanssa – ne melko yksiselitteisesti supistavat ostovoimaa. Periaatteessa kilpailu vetää myös hintoja alas palkkakustannusten pienentyessä, mutta tässä säätymisessä on varsin pitkä viive.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Kyllähän Markon kommentissa on liian monta "jos" sanaa. Talousongelmista Krugman sanoo, ettei sisäinen devalvaatio ole onnistunut vielä missään. Kun Suomessa viimeisetkin leikkaukset on tehty, on varmaa, että työttömiä on 500 000 nykyisten 380 000 sijaan (TEMin) tilastot.

Käyttäjän KajRisberg kuva
Kaj Risberg

Julkisen sektorin leikkaus leikkaa kysyntää, eikä silloin yksityiselle sektorille synny lisää työpaikkoja. Työvoimasta yksityisellä sektorilla ei ole puutetta. Ja yhden euron kulutuksen leikkaus leikkaa itse asiassa kysynnästä puolitoista.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Kaj,
Juuri näin. Ei julkisen sektorin leikkaaminen synnytä uusia työpaikkoja, ja toisaalta, kuten Stiglitzinkin sanoo, työnantajien sosiaaliturvamaksut alennus on suorastaan lahja yrityksille.

Käyttäjän KajRisberg kuva
Kaj Risberg Vastaus kommenttiin #33

Tässä on ilmeisesti neoliberaaleilla se harha, että julkinen sektori ottaa yksityiseltä sektorilta pois rahaa, joka muuten jäisi sinne kulutettavaksi. Mutta näin ei ole vaan julkinen kulutus tapahtuu rahan määrän lisäyksellä. Julkinen sektori ottaa yksityiseltä todellisia resursseja, työvoimaa, mistä ei tällä hetkellä ole puutetta.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo Vastaus kommenttiin #34

Kaj,
Ei todella ole pulaa työnhakijoista. Tätähän Sitiglitzinkin ihmetteli, miten työttömyyttä voidaan alentaa työnhakijoiden määrää lisäämällä. Hän sanoi, ettei tiedä yhtään tapausta, että näin olisi tapahtunut eikä ole koskaan muualla kuin Suomessa nähnyt tuollaista analyysia.

Käyttäjän LauriViherv kuva
Lauri Vihervä

Tällainen "kakku-ajattelu" on suoraan 1800-luvulta. Kansantaloudessa ei ole mitään kakkua, jota yksityinen leipoo ja julkinen kuluttaa. Täältä voit tutustua kansatalouden alkeisiin: http://jheyno.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152551-kans...

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen

Kyllähän Venäjän viennin lasku ei voi olla vaikuttamatta kokonaistuotantoon. Mistä kompensaatiorahat Venäjäpakotteisiin?

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Juha Kuittinen,
Olet oikeassa. Venäjän kaupan merkitystä vähätellään poliittisista syistä, mutta jo Venäjän kaupan palautuminen normaaliksi olisi suuri piristysruiske Suomen taloudelle.

Käyttäjän JyrkiSaari kuva
Jyrki Saari

Kun valtionhallinto mukamas elvyttää pienituloisten kansalaisten ostovoiman leikkauksilla reaalitaloutta ei kerrannaisvaikutuksia ole huomioitu ainakaan yhteiskunnan parhaaksi.

Käyttäjän MikkoElo kuva
Mikko Elo

Jyrki Saari,
Asia on juuri noin. Valtiontalous ei ole mikään yrityksen talous. Jos kysyntää leikataan, on sillä monia vaikutuksia: työttömyys, sosiaalimenot, verotulot.

Käyttäjän minavaan kuva
jouko viitala

Tosiasia lienee, että Suomi on pakkosaumassa, jotain on tehtävä. Menneet hallitukset eivät sitä ole tehneet. Käytännössä taitaa olla niin, että jokainen puolue, on jossain vaiheessa hallituksessa ollut ja mikä on ollut tulos?

Nyt on ensimmäinen hallitus, joka tosissaan jotain yrittää aikaansaada. Keinot ovat kovat, mutta hyssyttely ja vuosien tuloksettomat neuvottelut, eivät ainakaan ratkaisu ole. Ajattelen, että parempi on toimia ja tehdä virheitäkin, kuin vain katsoa kun laiva uppoaa.

Ay-liikkeellä on mahdollisuus olla mukana. Näyttää vain siltä, että SAK on enemmän kiinnostunut valtansa säilyttämisestä kuin Suomen tulevaisuudesta.
On hyvä, että Sipilä on määräajan asettanut, muuten neuvotellaan vielä uusien vaalienkin jälkeen. Tunnettu tosiasiahan on, etteivät EK ja Ay-liike ole moneen asiaan vuosienkaan "neuvottelujen" jälkeen ratkaisuun päässeet. Ja jos jotain on aikaansaatu, niin sekin viimeisenä yönä.

Todellisia ehdotuksia ei oppositiolta ole kuulunut, suunsoittoa ja arvostelua kylläkin. Jo nyt on nähty, ettei oppositiolla ole kykyä todellisiin ehdotuksiin. Onko niin, että Suomessa on viimeinkin
hallitus, joka edes yrittää. Vuosiin sellaista ei maassa ole ollut.

Kauhukuva olisi, jos päättäjinä olisivat Rinne , Niinistö ja Arhinmäki. Siinä menisi kyllä Suomen tulevaisuus lopullisesti,

Toimituksen poiminnat